به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روانبخش بهزادیان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا از طریق بنادر بازرگانی کشور انجام میشود، اظهار داشت: فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای خروج به موقع کالاها از بنادر، یکی از وظایف اصلی سازمان بنادر و دریانوردی به حساب میآید.
تاثیر ویژه استفاده بهینه از تجهیزات بنادر در جریمه تاخیر و پاداش تسریع تخلیه کالا
وی ادامه داد: بنادر کشور با استفاده از منابع داخلی سازمانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به تجهیزات مختلفی در خصوص انواع کالاها مجهز شده که استفاده بهینه از این تجهیزات و تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری کالا، تاثیر زیادی بر هزینه تمام شده کالا و موضوعاتی مانند دموراژ (جریمه تاخیر در تخلیه) و دیسپاج (پاداش تسریع در تخلیه) کشتیها دارد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حسب مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و نیاز بنادر، نرمهایی جهت تخلیه و بارگیری انواع کالاها در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه از زمان تصویب نرمها بیش از سه دهه گذشته است، اداره کل امور بندری سازمان بنادر مطابق با تکالیف قانونی خود و نیاز واردکنندگان و صادر کنندگان کالا، تصمیم گرفت تا در رابطه با بهروزرسانی نرمهای عملیاتی در بنادر کشور و متناسب با امکانات، تجهزات و زیرساختهای مرتبط با هر بندر اقدام کند.
جزییات تعریف نرم های جدید عملیاتی بنادر
بهزادیان ادامه داد: در حال حاضر نرمهای جدید عملیاتی مرتبط به هر گروه کالا در بنادر مختلف، با توجه به توان عملیات تخلیه و بارگیری هر بندر استخراج و تمامی کالاها در ۱۸ گروه مختلف دسته بندی شده است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته وی، نرمهای مرتبط به هر گروه کالا از طریق کارسنجی انجام و به صورت مقایسه با نرمهای هر منطقه، تعریف شده و نهایی شدن این نرمها، نیازمند اخذ مصوبه از مراجع ذیربط است، بنابراین پس از طی مراحل استصوابی، گزارشات تکمیلی در این خصوص ارائه میشود.